Media-opvoeding en het voorkomen geweld |
|
Media-opvoeding kan helpen bij het voorkomen van geweld door jongeren.
Lessen leren van de Columbine High School Shooting in Littleton, Colorado
Door Jacques Brodeur Consultant in geweldpreventie, vredesopvoeding, mediabewustzijn en culturele omgeving bij EDUPAX, Quebec,Canada. Preventie van geweld door jongeren is een belangrijk onderwerp op scholen geworden sinds 1990. Honderden onderzoeken laten zien dat blootstelling aan tv een significante correlatie heeft met intimiderend gedrag op scholen en later crimineel gedrag. Een recent onderzoek gedaan over een 17 jaars periode laat zien dat tv blootstelling een accurate voorspeller is van crimineel geweld als volwassene. Omdat tv, films en videogames veel verbaal en fysiek geweld bevatten lijkt media-opvoeding een goede manier om geweld te voorkomen. Op de zesde verjaardag van de Columbine High School beschieting liet EDUPAX een interpretatie van deze gebeurtenis verschijnen. Het legt de nadruk op de culturele omgeving en bediscussieert agressie en het voorkomen en de ontwikkeling van geweld door jongeren. Veel vragen worden gesteld als “Hoe kan het zover komen?” en “Waarom stijgt het aantal kinderen met probleemgedrag?”. Volgens EDUPAX ligt het niet aan de scholen maar daar wordt het gesignaleerd. Het is onvermijdelijk dat sommige kinderen de middelbare school starten met onvoldoende sociale vaardigheden. Zij worden risicotieners genoemd. Als hun medescholieren niet getraind zijn met respect voor verschillen te reageren, als sarcasme en vernedering gewoon zijn in hun omgeving, loopt de frustratie op en de mediacultuur van wraak biedt een oplossing om af te reageren. Imitatie is niet het enige gevolg van mediageweld. Massieve blootstelling aan mediageweld maakt hen ook ongevoeliger en vermindert empathie, de mogelijkheid om medescholieren die slachtoffer van intimidatie en geweld zijn hulp te bieden. Zich bewust van de honderden onderzoeken over de giftige invloed van tv en nieuwsgierig naar het feit of dit effect omkeerbaar is leidde Dr. Thomas Robinson, een professor medicijnen bij de Stanford Universiteit, een onderzoek bij kinderen in San Jose, California. Met behulp van Student Media Awareness to Reduce Television, afgekort SMART werd tien dagen minder tv gekeken en videogames gespeeld. Dr. Robinson onderzocht het verbale en fysiek geweld voor en na die tien dagen. Het verbale geweld verminderde met 50% en het fysieke met 40%, de meest agressieve kinderen maakten de grootste vorderingen! Een middelbare school deed mee, van de 1000 leerlingen 522, 168 ouders en 32 leraren. Evaluatie laat zien dat 6% de tv en video helemaal niet aanraakten, 23% reduceerden het gebruik met 75%, 36% met de helft en 35% met een kwart. Vier van de vijf participanten vonden het erg nuttig. Tweederde van de ouders vonden het nuttig en alle leraren. Genoemde voordelen:
Een complete analyse van de Tien Dagen Uitdaging en verdere documentatie is hier beschikbaar. |
|