Vlaamse petitie tegen agressie en geweld op tv

Nieuwsbrief
TV-geweld
2005 nr. 1



Martine Fraeters begon eind 2004 met het verzamelen van handtekeningen tegen agressie en geweld op tv voor 21.00 uur. De actie kreeg veel aandacht van de pers.

Medio mei 2005 waren er al 9650 handtekeningen verzameld. Het overgrote deel werd verzameld via winkels, bibliotheken, gemeentehuizen. Ook via e-mail komen er veel handtekeningen en reacties binnen. Midden juni zal de actie worden afgesloten en de handtekeningen aangeboden aan minister Bourgeois.

Op de website: www.petitieagressietv.be wordt uitvoerig ingegaan op de achtergronden van deze actie. Een gedeelte van de tekst drukken we onderstaand af. Via de site kunt u ook uw steun betuigen. Aanbevolen!

Wat is niet de bedoeling?
Het moet zeer duidelijk zijn, dat het niet de bedoeling is kinderen dom of naïef te houden. Kinderen hebben recht om geïnformeerd te worden, zij mogen weten wat er op de wereld gebeurt, maar de manier waarop is zeer belangrijk. Tijdens kinderjournaals wordt er ook duidelijk gedoseerd. Dit dient zich verder te trekken in andere programma’s.

Probleemstelling
Agressieve Japanse tekenfilms, reclamefilmpjes over de laatavond thriller tijdens de kinderuren, ruziemaken als dagelijkse soapserie, grof taalgebruik, overdreven seksistisch getinte muziekclips met heftige beelden… Wat krijgen kinderen vandaag allemaal door hun strot geduwd?

Zaterdag en zondagochtend, vanaf 6u15 zie je op Belgische tv-zenders Mutant League, Dragon Ball, Yu-Gi-oh! op het scherm. Deze Japanse “manga” zit vol agressiviteit. Alleen de gezichtjes al. Bomexplosies zorgen voor een constante achtergrond... Rond 15u00 is er een herhaling.
Nu kondigt men ook de komst aan van Shin Chan en wordt dit beschreven als “komische verhalen”. Ziehier de beschrijving: Shin Chan is een zesjarige kwajongen die naar de kleuterklas gaat, hij deinst niet terug voor perverse uitspraken en flirt met grote, knappe vrouwen. Hij jaagt zijn ouders in de gordijnen met zijn grote mond en brutaal gedrag. Als men daarbovenop de Manga stijl hanteert…
Ruziemaken op het scherm is blijkbaar ook zeer aantrekkelijk voor kijkcijfers.

Vraagstelling
Hoe worden programma’s uitgekozen? Wie selecteert de progamma’s? Wat zijn de criteria : prijs van aankoop van series? Er ontstaat een groot vermoeden dat de programma’s met de voordeligste aankoopprijs als eerste worden uitgekozen!

Agressiviteit
Kinderen worden er zeker niet beter van door veel agressiviteit op tv te zien. Er is dringend nood aan positieve, leuke, vriendelijke, creatieve programma’s.

Bij het zien van geweld is men de eerste keer geshockeerd, na de 20ste keer vindt men het normaal, na de 30ste keer begint men het graag te zien: de waarden en normen worden verlegd: dit is een sluipend proces dat geleidelijk gaat !

Professionele visie
Commentaar van Koen Maertens, Vrije Universiteit Brussel, op het VTM nieuws van 18 januari 2005: “… het is inderdaad bewezen dat geweld op televisie ervoor zorgt dat kinderen angstiger kunnen zijn, dat ze afgestompt kunnen zijn van geweld, dat ze ongevoeliger gaan reageren ten opzichte van geweld en dat ze ook agressief kunnen reageren naar kinderen toe, naar leeftijdsgenoten toe. Maar als het bespreekbaar wordt gesteld door de ouders, kunnen die problemen zeker en vast geminimaliseerd worden…”.

Rechten en plichten
Kinderen hebben recht op een warm nest, goede voeding, onderwijs.
Kinderen hebben dus ook recht op positieve programma’s die hen aanzet tot vrolijkheid, creativiteit. De agressiviteit en het geweld dat vandaag in tekenfilms wordt getoond of in de reclamefilms voor de volwassenenfilms, schieten dit doel zeker voorbij.

Ouders hebben er recht op dat televisiezenders een goede, positieve opvoeding ondersteunt. Ze moeten ze zeker niet moeilijker maken.

TV zenders hebben de plicht om bewust om te springen met hun kijkers en niet de eerste beste afvalprogramma’s op de bevolking los te laten. Zij moeten zich bewust worden dat zij de avonden van miljoenen gezinnen binnensluipen: de manier waarop zij dit doen gaat ziender ogen achteruit.

TV kijken is vandaag zo een belangrijke bezigheid dat TV zenders de plicht hebben te beseffen dat zij een opvoedende functie dienen te vervullen! Zij dienen in de maatschappij te investeren.

hoofdmenu    inhoudsopgave    de werkgroep

Updated: 19 mei 2005