Lesmateriaal basisschool

logo

nieuws




Stichting Reclamerakkers en Stichting Kinderconsument lanceren Mediawijs Diploma voor basisscholen.
Gloednieuw lesmateriaal Mediamakkers gratis beschikbaar voor basisscholen.


P E R S B E R I C H T

Amsterdam, 29 oktober 2008: Door de maatschappelijke zorg over de groeiende invloed van de media op onze kinderen worden in Nederland tal van initiatieven genomen om mediawijsheid op de agenda in het onderwijs te zetten. In dit kader lanceren Stichting Media Makkers en Stichting De Kinderconsument vandaag het Mediawijs Diploma voor kinderen op basisscholen. Het Mediawijs Diploma is onderdeel van het gratis lesmateriaal Media Makkers dat speciaal voor het basisonderwijs is ontwikkeld.

Thema’s in het lesmateriaal zijn o.a. informatievaardigheden, online privacy, cyberpesten en commercie/reclame. Het materiaal is voor basisscholen hét middel om kinderen inderdaad ‘media wijzer’ te maken. Iedere school in Nederland kan het materiaal kosteloos downloaden, zodat er geen financiële drempel is om er gebruik van te maken. Doel van het lesmateriaal is het verbeteren van de mediawijsheid van kinderen door het creëren van mediabewustzijn, mediabegrip, een kritische mediahouding en verantwoord mediagedrag.

Liesbeth Hop, woordvoerster Media Makkers en Kinderconsument: “Kinderen leven in een totaal gemedialiseerde wereld waarin zij zelf vaak technisch zeer vaardig zijn, maar op het sociaal-emotionele vlak blijven het kinderen en hebben zij goede begeleiding nodig! Het wordt hoog tijd dat basisscholen kinderen opleiden tot bewuste en kritische mediagebruikers, al dan niet met behulp van de ouders. Dat kan nu met het aantrekkelijke lesmateriaal Media Makkers dat voor alle basisscholen gratis beschikbaar is.”

Dat de lessen aanslaan blijkt uit de ervaringen van leerlingen van o.a. een groep 8. Enkele van hun uitspraken zijn:

· “Eigenlijk moeten we gewoon kijken of het allemaal wel echt kan voordat we iets geloven.”

· Ik dacht dat media de winkel Mediamarkt is, maar dat is dus niet zo.”

· “Eigenlijk is dus heel weinig verschil tussen media en reclame. Dan moet je goed kijken en nadenken!”

(citaten door leerlingen, groep 8 Almelo, juf Miranda van het Reve, stichting OPOA, zie www.opoa.nl)

Stichting Media Makkers

Stichting Media Makkers is een initiatief van maatschappelijke en consumentenorganisaties, wetenschappelijke instellingen, Nederlandse media, de overheid, de communicatiebranche en het bedrijfsleven. Zij richt zich op educatie aan kinderen op het gebied van media en commercie, met het doel de mediawijsheid en het commerciële bewustzijn van kinderen te vergroten. Kinderen hebben recht op educatie en opvoeding, ook op het gebied van de gemedialiseerde omgeving die volwassenen creëren. Stichting Media Makkers biedt daartoe gratis lesmaterialen voor basisscholen, verzorgt meer dan 200 ouderavonden per jaar en is, samen met Stichting De Kinderconsument, initiatiefnemer van de, door de Europese Commissie erkende, Nationale Opleiding MediaCoach(NOMC) voor leerkrachten, bibliothecarissen en medewerkers in de jeugdhulpverlening. Voor meer informatie zie www.nomc.nl

Stichting ReklameRakkers en Stichting De Kinderconsument