Geweld in reclame

Nieuwsbrief
TV-geweld
2004 nr. 1

naar hoofdmenu
terug naar vorige pagina

naar inhoudsopgave
info over de werkgroep
naar reactieformulier

Bericht van een verontruste kijkster aan Douwe Egberts:

Met ontsteltenis vanavond naar uw reclame voor Pickwick thee gekeken, het volgende moment in het journaal zagen we mensen hun medeleven betuigen aan de familie van de omgekomen leraar van het Terra College in Den Haag.
De overeenkomst tussen Pickwick en de leerling van dit college?...
Juist... een pistool...
We zouden wat minder geweld op de tv moeten zien, jammer dat U daar niet aan meewerkt! Bovendien, wat heeft thee met een pistool en geweld te maken?
Hele slechte reclame! Jammer dus!

Het antwoord van Douwe Egberts:

Uw e-mail hebben wij ontvangen waarin u schrijft dat u onze nieuwe theecommercial niet kunt waarderen. Dat spijt ons. Wij hebben een geheel ander doel beoogt met het verhaal dan dat u beschrijft.

De bedoeling van de commercieel is om te laten zien dat je thuis, na een drukke dag, kunt genieten van een moment van ontspanning met een lekker kopje Pickwick kruidenthee. Als er dan iets geheel onverwachts gebeurt (zoals een politie arrestatieteam voor de deur en een vreemde man in je huis) dan ben je beter tegen de situatie opgewassen, dankzij het moment van rust vooraf. Aan het einde van het filmpje zie je zelfs, dat de rustige vrouw de man durft te benaderen om een kopje thee aan te bieden.

In een vervolgversie van de commercial, die over enkele weken wordt uitgezonden, zal te zien zijn dat de man direct opgepakt wordt door de politie en wordt opgesloten. De uiteindelijke boodschap in beide versies van de commercial moet zijn: 'eind goed, al goed'.

Niettemin kunnen we ons uw reactie wel goed voorstellen. Deze reactie hebben wij nadrukkelijk onder de aandacht gebracht van de bedenkers en verantwoordelijken van de commercial.

hoofdmenu    inhoudsopgave    de werkgroep

Updated: 24 februari 2004